Bog til alle skoler om kvalitetsuddannelse
Ny børnebog om FN’s verdensmål nr. 4 er udkommet til alle danske skoler i et samarbejde mellem IAS DK, Dansk Handicapforbund og forfatter Jesper Tornbjerg, som er initiativtager til Victoria og Verdensmålene. Bogen ’Uglens Univers’ giver 9-12-årige børn og deres voksne stof til eftertanke… og inspiration til lokal og global handling.
I ’Uglens Univers’ møder læserne engagerede børn og voksne fra Uganda, Indien, Nepal, Finland og Danmark. Alle bidrager til, at vi kan nå verdensmål nr. 4, der igen er helt afgørende for, at vi også når de andre verdensmål på en fredelig måde.
I ’Uglens Univers’ konstaterer Victoria, at ca. 60 millioner børn og unge ikke går i skole, og at 700 millioner mennesker ikke kan læse og skrive – og derfor er lud fattige. Det er fakta, som Victoria (med Minerva på sin skulder) vil lave om på.
Heldigvis er Victorias klasse med på opgaven. Sammen drager de Jorden rundt for at hente inspiration til det, de kalder Verdensmåls-Eksperimentet. Børnenes erfaringer bliver i bogen præsenteret som film, podcast, online-møder, sang, tegninger, artikler og – til slut – et moderne orienteringsløb for et samlet byråd. "I Verdensmåls-Eksperimentet handler det om at lære for livet – ikke for at bestå en test" siger Jesper Tornbjerg. Bl.a. lærer Victoria og hendes klassekammerater en hel del af et møde med en stærk kvinde, Shamim, fra Uganda. Shamim kæmper for, at børn med handicap – som hende selv – også får lært at læse, skrive og regne.
"Alle kan lære noget! Bare fordi ens hjerne og krop er alternativt skruet sammen, betyder det ikke, at alt er skævt og umuligt" fastslår Shamim i ’Uglens Univers’, der er skrevet i samarbejde med bl.a. Dansk Handicap Forbund og International Aid Services Danmark (IAS).
"Handicap og inklusion bør fylde mere i international – og dansk – udviklingsbistand. I øjeblikket drejer det sig desværre kun om nogle få procent på globalt plan. Det niveau bliver vi nødt til at løfte, for at give mennesker i en svær situation en bedre chance i livet", siger Ulla Trøjmer, der er formand for Dansk Handicap Forbunds ulandsudvalg.
Programkoordinator Katja Gunnertoft Bojsen fra IAS Danmark er enig. Hun påpeger, at verdensmålene er vigtige at nå både for udviklingslande eksempelvis i Østafrika og i rige lande som Danmark.
"Både i syd og nord, øst og vest skal inklusion af mennesker med handicap tænkes stærkere ind i skolesystemerne og dermed verdensmål nr. 4. Kvalitetsuddannelse er det stærkeste og mest fredelige våben, vi har til at løfte familier ud af fattigdom", fastslår Katja Gunnertoft Bojsen. I Danmark drejer det sig bl.a. om at sikre fysisk adgang for børn med handicap. På ni ud af ti skoler forhindrer trapper, døre, dørtrin og andre ’banale’ forhold fri adgang for alle.
"Efter at have lavet research og skrevet ’Uglens Univers’ står det også klart for mig, at regeringen og Folketinget hurtigst mulig skal lave en national strategi for uddannelse i bæredygtig udvikling. Børn og unge skal arve en verden med masser af udfordringer, så de skal klædes bedst mulig på med viden, så de kan blive klar til handling", siger Jesper Tornbjerg.
Bestil bøgerne 'Victoria og verdesnmålene' her.