Sydsudan
Inkluderende uddannelse (Inclusive Education - IE) i Yei, Sydsudan
Sydsudan har eksisteret siden 2011, hvor det efter mange års borgerkrig, løsrev sig fra Sudan. Det er derfor et meget ungt land med dertilhørende usikkerheder. Et af problemerne er de mange børn, der ikke går i skole på grund af fattigdom og lang transporttid til byer og skoler. Endnu sværere er det for børn med handicap. Tal fra UNICEF viser at 10 % af børn i grundskolealderen har et handicap og at der er tre gange større risiko for, at de ikke kommer i skole i forhold til børn uden handicap.
I Yei, som ligger i den sydlige del af landet, arbejder IAS DK og vores lokale partner, National Christian Development Organisation (NCDO), for at forbedre skolemulighederne for disse børn. Det gør vi igennem et samarbejde mellem lærere og forældre og ved at etablere familiestøttegrupper.
Fra myndighedernes side bliver der ikke gjort noget for at inddrage børn med handicap i skolerne. Derfor arbejder vi også med Undervisningsministeriet for at præge deres politikker på området.
Arbejdet med inkluderende uddannelse i Sydsudan er en del af programarbejdet, som også implementeres i Tanzania, Kenya og Sudan. Det finansieres gennem CISU (Civilsamfund i Udvikling) med 12,8 mio. over tre år.