Lulis far støtter hendes ret til uddannelse
Luli Mohammed på 14 har været elev på Life Frontier School siden 2013. Hun er rigtig glad for skolen. Hun siger at kvaliteten af undervisningen er god, at elever og lærere er venlige og altid villige til at hjælpe, og at der bliver afholdt spændende arrangementer på skolen, såsom sportsdag og musikfestival. Lulis yndlingsfag er matematik. Hun kan godt lide matematik, fordi hun elsker at løse opgaver og er dygtig til det.
Hendes drømme-gymnasium er Alliance Girl’s High School og senere University of Nairobi. Hendes drømmejob er at blive læge, fordi hun gerne vil hjælpe mennesker i nød, inklusive hendes egen familie, som hun gerne selv vil behandle. Luli mener, at alle børn har ret til husly, uddannelse og passende omsorg.
Det vigtigste for Luli er, at hun får en uddannelse, at hendes forældre lever længe, og at hun klarer sig godt i fremtiden. Hendes forbillede er hendes bror, for han er gået videre til gymnasiet og er meget dygtig. Luli vil gerne forlade Life Frontier School med gode karakterer og med læreres og elevers respekt. Hendes hobby er at tegne og male. Hun elsker musik, særligt dem, der har et stærkt budskab, såsom børns rettigheder.
Hendes klasselærer, Willis Wajewa, siger dette om hende: ”Luli er en elev, der ligger over middel, og hun er en af de elever, der klarer sig bedst i hendes klasse. Willis fortæller videre, at han har et pensum, hvor der er fokus på eleven og på at fange elevens interesse. I det pensum skal eleverne reflektere på det, der blev undervist i og forklare det med deres egne ord samt inkludere deres egne tanker og oplevelser, som kan belyse emnet yderligere. Willis mener, at et kompetence-baseret pensum burde indføres i skolerne for at fremme kreativiteten, hvilket i øjeblikket ikke sker i det nuværende system, hvor man har fokus på den kognitive udvikling.
Hendes far, Mohammed Adan, der arbejder som vagt ved Life Frontier School, beskriver Luli som en klog, høflig og hårdtarbejdende pige, der er meget interessseret i sin skole. Han er far i en kultur, hvor uddannelse betragtes som værdiløs for piger, men Mohammed er hurtig til at nævne, at hans synspunkt er helt modsat, når det drejer sig om Lulis skolegang. Han mener, at ethvert barn uanset køn har ret til at gå i skole, og han ser stor værdi i, at hans datter får en god uddannelse. Han nævner også, at så længe han lever, vil han gøre alt hvad han kan for at sikre, at det lykkes Luli at få en højere uddannelse.