Gå til hovedindhold
Menu
  • Donér
    • Støttemuligheder
    • Fradragsregler
    • Testamente
    • Handelsbetingelser
  • Nyheder
  • Om os
    • Vores funktionsområder
      • IAS Transform
        • Inclusive Education
      • IAS Engage
      • IAS Serve
        • MISSION-blad
      • IAS & Verdensmålene
    • Baggrund
    • Lokale partnere
      • Grækenland
    • Medarbejdere
    • Donorer
    • Privatlivspolitik
    • Økonomi
      • Årsrapport
    • Strategi
  • Her arbejder vi
    • Sudan
    • Sydsudan
    • Uganda
    • Etiopien
    • Kenya
    • Tanzania
    • Grækenland
  • Vær med
    • Bliv volontør
    • Rejs ud med IAS
    • Ledelse og frivilligudvikling
  • Kontakt
  • Vores funktionsområder
  • Baggrund
  • Lokale partnere
  • Medarbejdere
  • Donorer
  • Privatlivspolitik
  • Økonomi
  • Strategi
  • IAS Transform
  • IAS Engage
  • IAS Serve
  • IAS & Verdensmålene

IAS & Verdensmålene

Uddannelse, ligestilling og økonomisk vækst

IAS arbejder med flere af FN's verdensmål for bæredygtig udvikling igennem vores arbejde. Vores primære fokus er verdensmål 4 - kvalitetsuddannelse - som vi arbejder direkte for at fremme gennem vores Inclusive Education-program i fire østafrikanske lande. Inclusive Education indebærer, at alle børn er berettiget til at gå i skole og få en grunduddannelse, som senere gør dem i stand til at videreuddanne sig. Det gælder også børn, som har en funktionsnedsættelse af en eller anden art. Det kan fx være, hvis de er svagtseende, hørehæmmede eller mangler et ben.

Andre udsatte befolkningsgrupper udgør albinoer, børn, som bor i nomadiske samfund og som derfor kan have langt til skole, samt piger. Piger kan være udsatte af forskellige årsager, bl.a. fordi menstruation i nogle lokalsamfund anses som noget urent og pigerne bliver derfor hjemme fra skole, mens de har menstruation. De bliver også nogle gange hjemme, da de ikke har adgang til hygiejnebind. Albinoer er udsatte, da deres legemsdele anses for at have en særlig magisk kraft. De er derfor i risiko for at blive kidnappet og lemlæstet.

Ved at arbejde for at socialt udsatte børn får adgang til uddannelsessystemet berører vi indirekte verdensmål 1 (afskaf fattigdom), 2 (stop sult), 3 (sundhed og trivsel), 5 (ligestilling mellem kønnene), 8 (anstændige jobs og økonomisk vækst), 10 (mindre ulighed) og 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund).

 

Rent vand og sanitet

Etiopien og Somaliland har begge været ramt af tørke af flere omgange. Landene er også præget af etniske konflikter, som forårsager at nogle befolkningsgrupper flygter fra et tørkeramt område til et andet. Disse grupperinger er meget udsatte, da de både er på flugt og sjældent har adgang til rent drikkevand. For at støtte de udsatte befolkningsgrupper bygger IAS brønde, hvor det er muligt, i de områder, hvor de internt fordrevne opholder sig.

Adgang til rent vand er med til at redde liv og kombineret med undervisning i hygiejne, er det også med til at sikre en højere grad af sanitet blandt disse befolkningsgrupper. Derigennem arbejder IAS direkte med verdensmål 6 (rent vand og sanitet).


International Aid Services Denmark

´Creating a positive reaction´

Program kontor

International Aid Services
Drejervej 15, 5.
2400 København NV

Kontortid: 9.00-15.00

Tlf +45 93 88 58 55
E-mail ias-denmark@ias-intl.org

Administration

International Aid Services
Blåhøj Stationsvej 27
7330 Brande

Kontortid: 9.00-15.30

Tlf +45 75 34 58 55
E-mail ias-denmark@ias-intl.org

Web development by Kæphest.com