Pinsekirken i Singida skaber forandring for handicappede børn
I Singida, i den centrale del af Tanzania, hjælper den lokale kirke gadebørn og handicappede børn. IAS’ Civil Society Development Coordinator, Ulrik Jacobsen, fortæller om hans besøg dertil i april.
Under besøget mødte Ulrik flere repræsentanter fra den lokale pinsekirke, som er involveret i at advokere for handicappede børns rettigheder, bl.a. retten til uddannelse. En gennemgående del af IAS’s arbejde er at sikre, at udsatte børn får mulighed for at komme i skole, selvom de er forhindret af handicap, samfundsnormer eller fattigdom.
Lokale partnere er guld værd
Lokale samarbejdspartnere er altafgørende for at lykkes med, at så mange børn som muligt kommer i skole. I projektet i Singida samarbejder IAS foruden med den lokale pinsekirke, Singida Town Centre Church, også med lokale skoler. Lærere på skolerne er blevet trænet i at identificere handicappede børn, som bliver holdt hjemme af forældrene. De er flove over deres handicappede børn, som ikke er velset i mange små lokale samfund.
I første fase af projektet er der blevet identificeret 74 handicappede og gadebørn. I anden fase er tallene 102 handicappede børn og 280 gadebørn. Det fortæller John Gallawa Sumbu, som er Project Manager af det DMRU-sponsorerede Inclusive Education projekt. Han fortæller også, at kirken nyder så stor respekt i lokalbefolkningen, at det har bidraget til, at projektet har haft så stor gennemslagskraft. Kirken bruger dens dybe forankring i lokalsamfundet til at formidle hvor vigtigt ligeværd mellem mennesker er for et velfungerende samfund.
Den lokale pinsepræst deltager aktivt i projektet
Præsten, Paulo Samweli, sidder med i projektets styringskomité og kirken har endda anmodet om, at IAS udvider projektet til at omfatte flere skoler og dermed et større geografisk område. Kirkens altafgørende rolle ift. at skabe mere opmærksomhed omkring ligeværd mellem mennesker og retten til uddannelse er en uvurderlig støtte til skolerne, som er med til at identificere de udstødte børn, som ellers er overladt til deres egen skæbne.
Udover at formidle om børns rettigheder bidrager kirken også med en vis tyngde i dialogen med myndighederne qua den respekt, som er forankret i lokalbefolkningen. Det er samtidig med til at skabe et engagement i lokalbefolkningen, som bl.a. ses i de skoleklubber, som er blevet etableret som en del af projektet. Skoleklubberne er med til at øge opmærksomheden på de medstuderendes situation og at lærerne bør tage hensyn til børn med særlige behov i undervisningen.
Flere handicapvenlige faciliteter
Projektet har også spillet en vigtig rolle ift. at forbedre infrastrukturen for handicappede skolebørn. Der er blevet bygget ramper til kørestolsbrugere og der er etableret et assessment center, hvor børn med formodede handicap kan blive testet. Herefter kan lærerne bedre hjælpe, så de kan følge med i undervisningen til trods for fysiske eller psykiske handicaps.